Ripley - nopea yhteys (Annukka Salama, 2022,
sivumäärä: 271
Ripley - Nopea yhteys tekee heti takakannessaan selväksi, että nyt ollaan pelien maailmoissa. Muistan omasta nuoruudestani, että videopelejä pidettiin yleensä jopa jonkinlaisena vihollisena lukemiselle. En osaa sanoa, millainen aikuisten yleinen suhtautuminen nuorten pelaamiseen nykyään on, mutta elän siinä käsityksessä, että sosiaalinen media ja kännykät vievät enemmän palstatilaa nuorten lukuinnon haastajia listatessa.Videopeliharrastus sen sijaan on tullut ainakin omalla kohdallani takakansiteksteissä vastaan jo useammassa nuortenkirjassa (Nörtti-sarja, Kuinka saavutetaan zanshin). Tässä tapauksessa piristävää on toki jo se, että nyt pelimaailmaan päästään uppoutumaan naispelaajan näkökulmasta.
17-vuotias Isla (nimimerkiltään Ripley) rakastaa pelaamista, ja hän on saanut harrastukselleen paljon kannustusta tietotekniikasta innostuneen perheensä kautta. Videopeliharrastus on tuonut mukanaan myös läheiseksi muodostuneen nettiystävän Damienin, jonka kanssa Isla videopelaamisen lisäksi katselee elokuvia ja juttelee kaikesta maan ja taivaan välillä. Tunteet Damienia kohtaan ovat kuitenkin muuttuneet ristiriitaisiksi, kun toisaalta tälle on helppo puhua, mutta toisaalta kaikkea ei voi nettiystävälle kertoa, vaikka haluaisi. Ja entä jos nimimerkin takana onkin aivan toinen ihminen, millaiseksi Isla on tunteidensa vallassa hänet kuvitellut?
Sekasotku tiivistyy
entisestään, kun lukioon saapuu uusia oppilaita. Isla joutuu töykeältä
vaikuttavan Antonin kanssa heti erimielisyyksiin kolaroidessaan tämän auton,
mutta kireän alun jälkeen Isla alkaakin tahtomattaan tuntea jonkinlaista vetoa
tätä kohtaan. Uusien tunteiden muodostuessa mielessä elävät kuitenkin edelleen
myös syventyneet tunteet Damienia kohtaan, eikä Isla enää tiedä, kummasta hän
lopulta romanttisesti pitää.
Kirjan päähenkilö on läpi
elämänsä pelien ja tietokoneiden parissa kasvanut Isla. Isla on
nörttiydessään ihanan samaistuttava, ja kirja kuvaakin osuvasti hänen
uppoutumistaan pelimaailmaan. Islassa piristävää on myös varsin terveellä
pohjalla oleva itsetunto. Erityisesti kirjojen naispäähenkilöissä tuntuu
usein toistuvan joko liiallinen epävarmuus tai erityisesti fantasiakirjallisuudessa jopa liioiteltu itsevarmuus. Islassa on kuitenkin
sopivasti särmää, eikä hän anna kenen tahansa kulkea ylitseen, mutta samalla
hahmo on hyvin empaattinen ja heikot hetkensä tunnistava. Kirjan kerronnassa
kuuluu selkeästi Islan ääni, mikä tekee tekstistä viihdyttävää seurattavaa, ja
saa myös lukijan helposti kiintymään päähenkilöön ja toivomaan tälle hyvää.
Yksityiskohta, joka itseäni kovasti piristi, oli myös Islan silmälasivalikoima
ja lasien valikoiminen asun ja päivän fiiliksen mukaan. Eläköön silmälasirepresentaatio!
Kirjan muita merkittäviä hahmoja ovat Islan netti- ja peliystävä Damien ja samalle luokalle tuleva Anton. Lisäksi esillä ovat Islan perheenjäsenet, lähimmät koulukaverit sekä Antonin pelikaverit, joihin myös Isla pelaamisen kautta tutustuu. Samalla tavoin kuin videopelit ovat alkaneet saaada ymmärrystä, myös nuorten nettikaveruuteen on alettu suhtautua hieman suopeammin kuin ilmiön ollessa suhteellisen tuore, jolloin nettikavereista kerrottiin lähinnä pahimpia kauhuskenaarioita. Nettiystävyyden riskit tiedostetaan kirjassa kyllä edelleen Islan ollessa tarkka siitä, mitä tietoja haluaa itsestään Damienille antaa ja pohtiessaan ihmistä nimimerkin takana, mutta kirja myös oivaltavasti kuvaa nettiystävyyden mahdollisuuksia: yhteisiä sisäpiirivitsejä, murheista avautumista sekä yhteisen pelaamisen aikana syntyneitä muistoja ja teräväksi kasvanutta yhteistyötä.
Myös Anton on hahmona varsin pidettävä, ainakin Islan oppiessa tuntemaan häntä paremmin, mitä kautta hahmo myös aukenee lukijalle enemmän. Vaikka kaksikon ensikohtaaminen on varsin kireä, toimii hahmojen välinen dynamiikka alusta asti Islan kohdillaan olevan itsetunnon ansiosta. Jos Isla olisi kovin epävarma, saisi Antonin käytöksestä kirjan alussa varsin epämiellyttävän vaikutelman, josta voisi olla vaikea päästä yli. Koska Isla osaa kuitenkin alusta asti pitää puoliaan ja tuoda esille omia näkökulmiaan, tuntuu alku hahmojen ystävyydelle kaikesta huolimatta toimivalta ja järkeenkäypältä. Parhaimmillaan kaksikko on kuitenkin uppoutuessaan yhdessä sekä lauta- että videopelien maailmaan, ja yhteiset kiinnostuksenkohteet toimivat uskottavana alustana muiden tunteiden kehittymiselle.
Myös Islan perheeseen kuuluvat isä ja pikkusisko Iris kulkevat tarinassa uskottavasti mukana. Pidän kovasti Salaman tavasta kuvata kirjoissaan hyvin erilaisia perhekokoonpanoja, ja Islan pieni, mutta tiivis perhe tuntuu niin aidolta ja lämminhenkiseltä, että sinne voisi itsekin muuttaa. Yksinhuoltajaperhettä ei kuvata ankeaksi tai ongelmaksi, mutta esille nousee myös sen herättämiä arkisia kinastelun aiheita, joiden uskon olevan monelle tuttuja.
Kirja kuvaa pelimaailman parhaita puolia niin
uskottavasti ja mukaansatempaavasti, että se synnyttää ainakin itsessäni
välittömästi kaipuun pelien ääreen. Esille nostetaan kuitenkin myös
harrastuksen ikävämmät puolet Islan ollessa hyvin tietoinen naispelaajiin
kohdistuvista ennakkoluuloista ja epäasiallisesta kohtelusta. Nämä piirteet
tulevat tarinassa vakavasti esiin, mutta pelaamisesta jää silti päälimmäisenä mielikuva antoisana ja hyvänä harrastuksena. Itsessäni kirja herättää myös pientä toivoa
asenteiden muuttumisesta. Haluan ainakin itse uskoa, että pieni, hakkeroinnista
innostunut Iris kasvaisi isosiskonsa perässä joskus sellaiseen peliyhteisöön,
jossa nimimerkin valintaperusteisiin ei enää kuuluisi naiseuden peittäminen
muiden pelaajien vihamielisen suhtautumisen vuoksi.
Kielellisesti kirja
onnistuu löytämään tasapainon etenevän kerronnan ja nuortenkirjalle sopivan
kuvailun väliltä. Hahmoja, tunnelmia ja tapahtumapaikkoja onnistutaan
kuvailemaan niin, että kaikesta syntyy selkeä mielikuva, mutta kerronta ei
juuri pysähtele aiheuttaen riskiä pitkästymisestä, jonka vuoksi kirja sopii kärsimättömällekin lukijalle. Vaikka kerrannollisesti
tarina etenee hyvää vauhtia, on juonessa kuitenkin yksi miinuspuoli: se on
hyvin ennalta-arvattava. Tämä ei lopulta kuitenkaan juuri vaikuttanut omaan
lukukokemukseeni, sillä kirja oli juonellisessa yllätyksettömyydessään kuin
klassiset prinsessasadut: kertomuksen pääasialta ei tunnu loppuratkaisu, vaan
mielenkiintoisinta on nimenomaan nähdä se, minkä mutkien kautta siihen
päädytään. Siihen yhtäläisyydet Lumikkiin ja Tuhkimoon toki sitten loppuvatkin,
sillä Disney-prinsessoista Isla edustaisi enemmän uudemman sukupolven
sankarittaria. Ennalta-arvattavuutta lukuun ottamatta myös juoni on kuitenkin varsin toimiva, vaikka pidänkin monia muita osa-alueita kirjan suurempina
voittoina, kuten peliharrastuksen esille tuomista ja kokonaisvaltaisia hahmoja.
Ripley - nopea yhteys on kokonaisuutena hyvin viihdyttävä ja yllättävillä
osa-alueilla erottuva teos. Juonellisesti kirja on melko perinteisiä kaavoja
seuraava nuortenromaani, jos pelimaailmakontekstia ei oteta huomioon, ja myös
kirjan loppuratkaisun saattaa arvata jo ennen kuin kirja ehtii kunnolla
alkaakaan. Teos jää kuitenkin mieleen ennen kaikkea onnistuneen kerronnan
kautta, joka esittää päähenkilön uppoutumisen pelaamiseen niin intensiivisesti,
että lukijanakin voi kokea olevansa osa pelimaailman tapahtumia. Lisäksi
valloittava, nörtti ja terveellä itsetunnolla varustettu naispäähenkilö tuntuu
tervetulleelta hahmotyypiltä nuortenkirjallisuuden kentälle, ja myös kirjan
sivuhahmoille on onnistuttu luomaan mukavasti syvyyttä. Onnistuneiden hahmojen
ohella peliteema on yksi kirjan parhaita ominaisuuksia, ja aihe on onnistuttu
tuomaan kirjaan niin, että siitä voi nauttia sekä himopelaaja, että
korkeintaan Aliakseen tai Miinaharavaan tarttuva lukija. Jos
vertaan kirjaa Salaman uudempaan, aiemmin arvostelemaani teokseen Asioita
joista en tiennyt pitäväni, sijoittuu vanhempi teos hyvinkin samalle
tasolle. Asioita joista en tiennyt pitäväni on itselleni merkittävämpi
aihepiiriensä puolesta, mutta voi hyvin olla, että myös Ripley - nopea
yhteys päätyy vielä kirjahyllyyni piristävän päähenkilönsä ja vetoavien
nörttiteemojensa vuoksi. Kirja toimii sekä äänikirjana että fyysisenä
painoksena, mutta suosittelen vahvasti tarttumaan fyysiseen kirjaan, sillä
siinä erilaiset chatissa tapahtuvat keskustelut pääsevät huomattavasti paremmin
oikeuksiinsa. (ja niitä keskusteluja on paljon, kun
videopelaamisesta puhutaan)
Yliopiston aulassa on
kustantamojen myyntipöytiä, joten ostan pari sci-fi-kirjaa messutarjouksella.
En jaksa jonotella VR-lasien esittelyyn, koska minulla on sellaiset kotona. Tai
Nao-robottien luo, koska koodaan niitä koulussa. Ostan kokiksen ja istuskelen
säkkituoleissa ihastelemassa cosplay-pukuja. Upeaimpia ovat Fortniten hahmot,
Final Fantasyn sotilaat, Zelda sekä retropuku Rosalina Super Mariosta. Vitsit
niissä on yksityiskohtia. Jos Damien olisi tuollaisen puvun sisällä, en voisi
tunnistaa häntä. Mutta toisaalta hän ei ole sellaista tyyppiä, joka harrastaa
cossausta. Tai en tiedä onko siihen olemassa tiettyä ihmisluonnetta. Ainakaan
hän ei ole koskaan kertonut harrastavansa. Ainoa puku, jossa osaisin kuvitella
Damienin, on Raccoon City Police Departmentin ihonmyötäinen T-paita, joka on
Chris Redfieldin (pelihistorian kuumin hahmo) yllä Resident Evil vitosessa. Lalalalaa. Voisin vähän hajota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti